معرفی سرویس ایمیل ProtonMail و بررسی ویژگی‌های آن


سرویس ایمیل Proton Mail سالهاست به عنوان بزرگترین سرویس‌ ایمیل امن در جهان شناخته می‌شود. سرویس ایمیل پروتون میل از رمزگذاری سرتاسری و بسیاری از ویژگی‌های امنیتی دیگر برای محافظت از امنیت و حریم خصوصی کاربران خود استفاده می‌کند. حتی سرویس‌دهنده و میزبان سرویس ایمیل پروتون هم راهی برای خواندن پیام‌های کاربران ندارد.

در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی سرویس پروتون میل ویژگی‌های آن را بشناسیم و در ادامه مزایا و معایب این سرویس ایمیل را بررسی کنیم. برای آشنایی با این سرویس ایمیل محبوب، با ما همراه باشید.

سرویس ایمیل پروتون میل چیست؟

ProtonMail یک سرویس ایمیل است که در سال 2013 توسط تیمی از دانشمندان و مهندسان CERN و MIT ایجاد شد. پروتون میل یک سرویس ایمیل رمزگذاری شده سرتاسری است که تمرکز آن روی حفظ حریم خصوصی و امنیت ارتباطات کاربران است. سرورهای پروتون میل در کشور سوئیس مستقرشد‌اند. این کشور به اجرای قوانین سختگیرانه در حفظ حریم خصوصی و بی طرفی معروف است.

ProtonMail به عنوان یکی از امن‌ترین سرویس‌های ایمیل موجود در جهان شناخته می‌شود و طرفداران حریم خصوصی مانند ادوارد اسنودن (بنیانگذار ویکی لیکس) نیز این سرویس ایمیل را تأیید کرده‌اند. پروتون میل به‌گونه ای طراحی شده است که کاربر پسند باشد و رابط کاربری آن بسیار ساده و شفاف است. سرویس ایمیل ProtonMail هم بصورت رایگان خدمات ارائه می‌دهد و هم می‌توانید با پرداخت هزینه، از طرح‌های حرفه‌ای‌تر آن استفاده کنید. در سرویس‌های غیر رایگان پروتون میل امکانات بیشتر و فضای ذخیره‌سازی بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

بررسی سرویس ایمیل ProtonMail

بررسی سرویس ایمیل ProtonMail

ویژگی‌های ProtonMail

در این بخش با هم برخی از مهمترین ویژگی‌های سرویس ایمیل ProtonMail را بررسی کرده‌ایم:

رمزگذاری سرتاسری در سرویس ایمیل ProtonMail

ProtonMail دارای طیف گسترده ای از ویژگی‌ها است که آن را به یک سرویس ایمیل امن و قابل اعتماد تبدیل می‌کند. یکی از مهمترین این ویژگی‌ها، رمزگذاری سرتاسری ایمیل‌ها است. این مسئله تضمین می‌کند فقط فرستنده و گیرنده پیام می‌توانند محتوای ایمیل را بخوانند. رمزگذاری سرویس ایمیل پروتون میل از طریق OpenPGP، که یک پروتکل رمزگذاری استاندارد است که برای ایمن‌سازی ارتباطات ایمیل استفاده می‌شود، انجام می‌شود.

احراز هویت دو مرحله‌ای

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار ارزشمند ProtonMail احراز هویت دو مرحله‌ای کاربران آن است. احراز هویت دو مرحله‌ای، یک لایه امنیتی اضافی به حساب کاربران اضافه می‌کند. با احراز هویت دو مرحله‌ای، کاربران سرویس ایمیل پروتون برای ورود به حساب کاربری خود، علاوه بر گذرواژه، باید اطلاعات دیگری نیز ارائه دهند. در نتیجه، حتی اگر گذرواژه یک کاربر در این سرویس به خطر بیفتد، همچنان امکان ورود به سرویس ایمیل بدون در اختیار داشتن فاکتور دیگر وجود ندارد.

محافظت از پیام‌های ایمیل‌ با تاریخ انقضا

سرویس ایمیل ProtonMail از قابلیتی تحت عنوان ایمیل‌های خود تخریب‌گر پشتیبانی می‌کند. این قابلیت به این صورت است که کاربران می‌توانند برای پیام ایمیل زمان انقضا تعیین کنند. در نتیجه پس از طی شدن زمان تعیین شده، ایمیل به طور خودکار خود را حذف می‌کند و دیگر هیچ کسی نمی‌تواند به آن پیام دسترسی داشته باشد.

محافظت از پیام‌های ایمیل با گذرواژه در سرویس ایمیل ProtonMail

یکی دیگر از قابلیت‌های سرویس ایمیل ProtonMail برای محافظت از پیام‌های ایمیل؛ این است که با استفاده از یک گذرواژه امکان دسترسی به پیام ایمیل تنها در صورتی فراهم است که گیرنده پیام به آن گذرواژه دسترسی داشته باشد.

حفاظت از ترافیک اینترنت با ProtonVPN

سرویس ایمیل ProtonMail در کنار خدمات ایمیل دارای قابلیتی تحت عنوان ProtonVPN است. این قابلیت، یک شبکه خصوصی مجازی یا VPN به کاربران عرضه می‌کند که ترافیک اینترنت کاربران را رمزگذاری کرده و از حریم خصوصی آنلاین کاربران محافظت می‌کند. البته ProtonVPN به عنوان یک سرویس جداگانه در دسترس است، اما کاربران ProtonMail می توانند به راحتی از طریق حساب ایمیل خود به آن دسترسی داشته باشند.

رابط کاربری شفاف و ساده سرویس ایمیل ProtonMail

رابط کاربری ProtonMail بسیار شفاف و ساده طراحی شده است که استفاده از این سرویس ایمیل را برای کاربران آن تسهیل کرده است. ساختار کلی رابط کاربری سرویس ایمیل پروتون میل بسیار ساده است و ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن صورت بسیار منطقی چیده شده‌اند. پروتون میل را هم بر روی دسکتاپ و هم روی گوشی‌های تلفن همراه راه‌اندازی کرد. البته پروتون میل دارای یک اپلیکیشن موبایل است که هم برای iOS و هم برای اندروید در دسترس است.

از دید کاربران، تجربه استفاده از سرویس ایمیل ProtonMail بسیار مطلوب و مورد پسند ارزیابی شده است. روند ثبت نام در این سرویس ایمیل ساده و پیگیری درخواست‌ها و وضعیت کاربری در آن ساده است. طراحی و چیدمان تمیز و مدرن سرویس ایمیل ProtonMail به کاربران کمک می‌کند که تمرکز بیشتری روی ایمیل‌های خود داشته باشند.

رابط کاریری سرویس ایمیل ProtonMail

رابط کاریری سرویس ایمیل ProtonMail

فرایند جستجو در این سرویس ایمیل به خوبی پیاده‌سازی شده است و به راحتی می‌توان ایمیل‌های خود را بر اساس ویژگی‌های مختلف پالایش کرد. همچنین امکان استفاده از برچسب‌ها در سرویس ایمیل پروتون به کاربران این امکان را می‌دهد که پیام‌های ایمیل‌ را به صورت دلخواه سازمان‌دهی کنند.

نوشتن و ارسال ایمیل در ProtonMail ساده و شهودی است. ویرایشگر این سرویس ایمیل ساده و در عین حال کاربردی طراحی شده است و به کاربران این امکان را می‌دهد که فرمت پیام ایمیل خود را ویرایش کرده، فایل‌ها را به ایمیل پیوست کرده و لینک‌های درخواستی را در متن ایمیل قرار دهند.

توجه داشته باشید که کاربران پروتون میل می‌توانند به کاربران سایر سرویس‌های ایمیل پیام ارسال کنند، البته این پیام‌ها دیگر رمزگذاری شده نیستند.

پشتیبانی از زبان‌های مختلف

یکی از مزایای ProtonMail این است که رابط کاربری آن به چندین زبان از جمله انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی و پرتغالی در دسترس است. این باعث می شود که برای کاربرانی که ترجیح می‌دهند به زبان مادری خود با سرویس ایمیل خود کار کنند، گزینه‌ای بسیار مناسب است.

رابط کاربری ProtonMail

رابط کاربری ProtonMail

معایب سرویس ایمیل ProtonMail

عدم پشتبانی از سایر کلاینت‌های ایمیل

یکی از نقاط ضعف ProtonMail این است که از کلاینت‌های ایمیل دیگر سرویس‌دهنده‌ها نظیر Microsoft Outlook یا Apple Mail پشتیبانی نمی‌کند. این بدان معنی است که شما فقط می‌توانید از طریق سرویس وب ProtonMail یا برنامه تلفن همراه به حساب ProtonMail خود دسترسی داشته باشید.

سرعت کمتر سرویس ایمیل

یکی دیگر از نکات منفی ProtonMail این است که نسبت به سایر سرویس‌های ایمیل کندتر عمل می‌کند. این مسئله را می‌توان زمان بارگیری یا دریافت ایمیل‌های جدید یا پیوست کردن فایل‌ها به طور محسوس مشاهده کرد. البته در صورتی که حفظ امنیت و حریم خصوصی برای کاربران اولویت بیشتری داشته باشد، این کند بودن سرویس قابل تحمل و چشم‌پوشی است.

هزینه بالای سرویس ایمیل ProtonMail با قابلیت‌های بیشتر

علیرغم ویژگی‌های بسیار فوق‌العاده سرویس ایمیل پروتون، باید این نکته را هم در نظر گرفت که طرح رایگان این سرویس قابلیت‌های محدودی را ارائه کرده است. در صورتی که کاربری نیاز به دسترسی به فضای ذخیره‌سازی بیشتر، تعداد تقویم‌های بیشتر و عدم محدودیت در ارسال پیام در طول روز داشته باشد، باید هزینه طرح تجاری این سرویس را که ماهی حدود 10 دلار به ازای 15 کاربر است پرداخت نماید.

نتیجه‌گیری

ProtonMail یک انتخاب عالی برای افرادی است که به دنبال یک سرویس ایمیل امن و مطمئن هستند. تمرکز این سرویس ایمیل بر امنیت و حریم خصوصی است که با رمزگذاری سرتاسری، احراز هویت دو مرحله‌ای، امکان تعیین تاریخ انقضا برای پیام‌ها تامین می‌شود. علاوه بر این، رابط کاربری ساده و کاربر پسند و سرویس VPN، آن را به یک بسته کامل برای امنیت و حریم خصوصی آنلاین تبدیل کرده است.

اگرچه ProtonMail ممکن است سریع‌ترین سرویس ایمیل موجود نباشد، اما به دلیل پشتیبانی کامل از امنیت و حریم خصوصی کاربران، این نقص قابل چشم پوشی است. به طور کلی، ProtonMail یک سرویس ایمیل قابل اعتماد است که سطح منحصر به فردی از امنیت و حریم خصوصی را عرضه کرده است. این سرویس ایمیل انتخاب مناسبی برای افراد و مشاغلی است که به حریم خصوصی آنلاین خود اهمیت می‌دهند. اگر به دنبال یک سرویس ایمیل امن و خصوصی هستید، ProtonMail قطعا ارزش بررسی را دارد.

The post معرفی سرویس ایمیل ProtonMail و بررسی ویژگی‌های آن appeared first on اپیک.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *